1. |
W modelu ICF, poznanie jest na poziomie: |
a. |
Czynności |
b. |
Funkcji ciała |
c. |
Udziału |
d. |
Czynników indywidualnych |
|
|
2. |
U dziecka, którego chód charakteryzuje nadmierne zgięcie stawów kolanowych w środkowej części fazy podparcia, zewnętrzny moment wokół stawu kolanowego w fazie oderwania pięty to: |
a. |
Supinacja |
b. |
Pronacja |
c. |
Zgięcie |
d. |
Wyprost |
|
|
3. |
Selektywność ruchów kończyny dolnej może być obserwowana: |
a. |
Podczas pełzania |
b. |
Podczas chodzenia z wysoko uniesionymi kolanami |
c. |
Podczas świadomych ruchów kolana w pozycji siedzącej na kozetce |
d. |
We wszystkich trzech wymienionych przypadkach |
|
|
4. |
Podczas badania fizykalnego, kąt podkolanowy wynosi 90 przy powolnym ruchu, a 95 przy ruchu szybkim. Możemy wywnioskować, że: |
a. |
Występuje mała spastyczność i duże skrócenie mięśni kulszowo-goleniowych |
b. |
Występuje hipertonia mięśni kulszowo-goleniowych |
c. |
Występuje duża spastyczność mięśni kulszowo-goleniowych |
d. |
Występuje duża hipertonia i spastyczność mięśni kulszowo-goleniowych |
5. |
Dziecko oczekuje na badanie fizykalne. Kiedy siedzi na krześle, zaobserwować można ciągłe ruchy ust, rąk i stóp. Najbardziej prawdopodobnym zaburzeniem jest: |
a. |
Spastyczne zaburzenie ruchowe |
b. |
Ataktyczne zaburzenie ruchowe |
c. |
Dyskinetyczne zaburzenie ruchowe
|
d. |
Mieszane zaburzenie ruchowe |
|
|
6. |
Pacjent jest 5-cio letnim chłopcem ze spastycznym MPD, GMFCS II . Przykładem celu SMART może być |
a. |
Pacjent może leżeć w łóżku z wyprostowanymi nogami przez całą noc |
b. |
Pacjent w ciągu 6 tygodni będzie w stanie wchodzić po schodach używając poręczy |
c. |
Pacjent może stać na jednej nodze przez 15 sekund
|
d. |
Wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne |
|
|
7. |
Różnice między poziomami I i III GMFCS to: |
a. |
Chodzenie bez sprzętu rehabilitacyjnego. |
b. |
Umiejętność chodzenia po schodach z poręczą |
c. |
Używanie wózka inwalidzkiego na dłuższych dystansach |
d. |
Wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne |
8. |
Wchodzenie po schodach jest w modelu ICF-CY poziomem: |
a. |
udziału |
b. |
czynności |
c. |
funkcji |
d. |
niepełnosprawności |
|
|
9. |
Który z typów chodu wiąże się z największym ryzykiem utraty możliwości chodzenia w starszym wieku: |
a. |
Typ I |
b. |
Typ II |
c. |
Typ III |
d. |
Typ V |
|
|
10. |
Kiedy chcesz zmierzyć spastyczność mięśni kulszowo-goleniowych: |
a. |
Przeprowadzasz test Thomas |
b. |
Możesz wykorzystać pozycję, w której mierzysz też kąt podkolanowy |
c. |
Sadzasz dziecko wyprostowane i prostujesz szybko jego nogę |
d. |
Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna |
|
|
11. |
W jaki sposób możesz zmierzyć postęp swojego pacjenta w czasie w wiarygodny sposób i omówić/ocenić go z dzieckiem i jego rodzicami? : |
a. |
Wywiad |
b. |
Obserwacja |
c. |
Cele terapeutyczne |
d. |
Żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna |
|
|
12. |
Co powinieneś zrobić, by sformułować cele dotyczące ADL (ang. Activities of Daily Life – czynności życia codziennego) w wiarygodny sposób:
|
a. |
Użyć reguły SMART |
b. |
Zapytać o potrzeby i doświadczane problemy z ADL |
c. |
Obserwować czynności w możliwie najbardziej naturalnym otoczeniu |
d. |
Połączenie powyższych odpowiedzi |
|
|
13. |
Plan leczenia powinien skupiać się na: |
a. |
wykonywaniu czynności ważnych dla klienta i jego rodziny oraz posiadających wartość terapeutyczną |
b. |
rozciąganiu pacjenta |
c. |
robieniu tego, czego chce pacjent |
d. |
wykonywaniu czynności ważnych dla pacjenta |
|
|
14. |
Badanie zgięcia grzbietowego stopy z nogą wyprostowaną jest klinicznym pomiarem którego z mięśni: : |
a. |
Mięśnia brzuchatego łydki |
b. |
Mięśnia prostego uda |
c. |
Mięśni kulszowo-goleniowych |
d. |
Mięśnia płaszczkowatego |
|
|
15. |
Podczas badania, w którym zginasz staw kolanowy w pozycji leżącej, nie mierzysz: |
a. |
Kąt zatrzymania mięśnia prostego uda |
b. |
Napięcia mięśnia prostego uda |
c. |
Długości mięśnia prostego uda |
d. |
Zakresu ruchu stawu kolanowego |
|
|
16. |
Badanie kąta podkolanowego jest klinicznym pomiarem długości jakiego mięśnia: |
a. |
Mięśnia brzuchatego łydki |
b. |
Mięśnia prostego uda |
c. |
Mięśnia kulszowo goleniowego
|
d. |
Mięśni lędźwiowych |
17. |
Dzieci prezentujące który z poniższych wzorców chodu są najbardziej narażone na utratę zdolności chodzenia
|
a. |
Nadmierny wyprost stawu kolanowego w środkowej części fazy podparcia |
b. |
Nadmierne zgięcie stawów kolanowych w środkowej części fazy podparcia |
c. |
Stopa końska w środkowej części fazy podparcia |
d. |
Deformacja koślawa stopy w środkowej części fazy podparcia |
|
|
18. |
Ile wzorców chodu opisuje Rodda by klasyfikować dzieci z MPD? :
|
a. |
2 |
b. |
5 |
c. |
10 |
d. |
4 |
|
|
19. |
W opisie chodu, który zakres procentowy cyklu chodu (0-100%) odpowiada fazie loading response?:
|
a. |
0-10% |
b. |
10-30% |
c. |
30-50% |
d. |
50-60% |
|
|
20. |
Toksyna botulinowa A redukuje spastyczność poprzez:
|
a. |
Blokowanie przewodnictwa nerwowego |
b. |
Zahamowanie w rdzeniu kręgowym odruchu na rozciąganie |
c. |
Blokowanie transmisji synaptycznej w mięśniach |
d. |
Blokowanie skurczu włókna mięśniowego |
|
|
21. |
Baklofen zmniejsza spastyczność poprzez:
|
a. |
Blokowanie przewodnictwa nerwowego |
b. |
Zahamowanie w rdzeniu kręgowym odruchu na rozciąganie |
c. |
Blokowanie transmisji synaptycznej w mięśniach |
d. |
Blokowanie skurczu włókna mięśniowego |
|
|
22. |
Cele fizjoterapii skupiają się na:
|
a. |
osiągnięciu możliwie największej “normalności” |
b. |
poprawie funkcji |
c. |
czynnościach i udziale |
d. |
programach ćwiczeń domowych |
23. |
Formułowanie celów terapii ma na celu: |
a. |
strzelić gola w meczu piłkarskim |
b. |
dokonanie pomiaru postępów rehabilitacji z upływem czasu i omówienie/ocenę, co jest ważne w pracy rodziców z dzieckiem |
c. |
dokonanie oceny /obserwacji w porównaniu z wyznaczonymi celami |
d. |
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna |
|
|
24. |
CIMT (terapii wymuszania) może być użyty przy diagnozie: |
a. |
tylko spastycznego niedowładu połowicznego |
b. |
tylko OBPL |
c. |
spastycznego niedowładu połowicznego i OBPL |
d. |
żadna z powyższych odpowiedzi nie jest poprawna |
25. |
Po leczeniu z użyciem toksyny botulinowej i CIMT (trzy miesiące),poprawa może wystąpić w zakresie: : |
a. |
spastyczności |
b. |
zakresu ruchów |
c. |
jakości wykonania codziennych czynności |
d. |
jakości wykonania codziennych czynności i udziału |
|
|
26. |
Z funkcjonalnego spojrzenia na ćwiczenie czynności: Jak uczysz cztero letnie dziecko, GMFCS IV, wchodzić po schodach: |
a. |
trening mięśni czworogłowych |
b. |
ćwiczenia wstawania z klęku jednonóż
|
c. |
wchodzenie po kilka stopni pod nadzorem
|
d. |
nie jest to osiągalne; informuję rodziców o możliwościach przystosowania domu |
|
|
27. |
Ośmio letnie dziecko, GMFCS II, otrzymało iniekcje z toksyny botulinowej w mięsień brzuchaty łydki i mięsień płaszczkowaty obu nóg i otrzymało nowe ortezy. Chciałoby nauczyć się chodzić na wolnym powietrzu, bez podparcia |
a. |
najpierw powinien nauczyć się stać pewnie bez podpory, w ortezach
|
b. |
można pozwolić mu chodzić z ortezami i jeśli to konieczne z podparciem |
c. |
powinien zacząć od chodzenia w pomieszczeniach zamkniętych, na bosaka |
d. |
musi nauczyć się używać mięśni piszczelowych przednich w pozycji siedzącej |
|
|
28. |
Kiedy dziecko ma stopień II GMFCS w wieku 3 lat, jest ono w stanie: |
a. |
Chodzić na wolnym powietrzu bez podpory, bez ograniczeń w długotrwałości |
b. |
Wchodzić po schodach z pomocą jednej poręczy. |
c. |
Chodzić na wolnym powietrzu jedynie z pomocą sprzętu rehabilitacyjnego |
d. |
Jedynie czołgać się na łokciach. |
|
|
29. |
Obserwacja poziomu funkcjonalnego umiejętności motorycznych |
a. |
musi być przeprowadzana w sposób praktyczny |
b. |
jest zwłaszcza konieczna do zdobycia wiedzy o spontanicznych czynnościach, które jest w stanie wykonać dziecko |
c. |
opracowana została w celu obserwacji kąta zatrzymania i zakresu ruchu |
d. |
opracowana została w celu badania poziomu funkcjonowania rodziców |
|
|
30. |
Jaki opis pasuje do poziomu II. MACS?: |
a. |
Radzi sobie z większością przedmiotów, lecz z pewnym zmniejszeniem jakości i/lub szybkości osiągnięcia celu |
b. |
Nie potrafi operować przedmiotami i ma bardzo ograniczone możliwości wykonywania nawet prostych czynności |
c. |
Ma trudności z operowaniem przedmiotami; potrzebuje pomocy w przygotowaniu i/lub modyfikowaniu czynności |
d. |
Z łatwością operuje przedmiotami |
31. |
Kiedy dziecko ma stopień II GMFCS w wieku 3 lat, jest ono w stanie: |
a. |
Chodzić na wolnym powietrzu bez podpory, bez ograniczeń w długotrwałości |
b. |
Wchodzić po schodach z pomocą jednej poręczy. |
c. |
Chodzić na wolnym powietrzu jedynie z pomocą sprzętu rehabilitacyjnego |
d. |
Jedynie czołgać się na łokciach. |
|
Poniższe pola są obowiązkowe |
|
Imię:
Pola obowiązkowe.
|
|
Nazwisko:
Pola obowiązkowe. |
|
Email:
Pola obowiązkowe. |
|