O kursach

W dniach 22-24 listopada 2012 roku w Józefowie pod Warszawą, Fundacja Wandafonds organizuje kurs podstawowy „Interdyscyplinarne leczenie dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym” oraz kurs dla zaawansowanych „Kompleksowa rehabilitacja z użyciem Toksyny Botulinowej, funkcjonalnego treningu wytrzymałości i techniki ortopedycznej” jako kontynuacja kursu zeszłorocznego. Podczas kursów zaprezentowane zostaną metody terapii według szkoły holenderskiego profesora Julesa Bechera oraz najwybitniejszych polskich i holenderskich specjalistów.

Kursy fundacji Wandafonds skierowane są wyłącznie do zespołów terapeutycznych zajmujących się leczeniem dzieci z mózgowym porażeniem dziecięcym. Wymagany skład zespołu terapeutycznego to: lekarze specjaliści lub specjalizujący się w rehabilitacji medycznej (minimalnie dwa lata doświadczenia w leczeniu dzieci z MPD) bądź neurologii dziecięcej lub ortopedii oraz fizjoterapeuci, terapeuci zajęciowi i technicy ortopedyczni zajmujący się wykonywaniem ortez dla dzieci z mózgowym porażeniem.

„Naszym celem jest, aby kurs stał się zalążkiem nowoczesnego, interdyscyplinarnego leczenia ukierunkowanego na zdobywanie określonych celów oraz wzajemną współpracę specjalistów z różnych regionów kraju. Zachęcamy do udziału w kursie”, mówi profesor Sławomir Snela, specjalista ortopedii, członek komitetu naukowego kursu.

Wyjątkowość kursu polega na interdyscyplinarnym podejściu, ale także specyficznym systemie przekazywania wiedzy łączącym teorię i praktykę. Poza tradycyjnymi wykładami omawiającymi teorię, uczestnicy będą mieli niepowtarzalną okazję wziąć udział w warsztatach z udziałem pacjentów. Podczas warsztatów zaplanowane jest wspólne badanie i ustalanie indywidualnych programów leczenia oraz specjalny program dla techników ortopedycznych, na których wykonane zostaną ortezy dla dzieci badanych podczas kursu. Ze względu na elitarność kursu i komfort uczestników wszystkie zajęcia prowadzone będą w małych grupach pod okiem najwybitniejszych specjalistów.
Po zakończeniu kursu każdy uczestnik otrzyma certyfikat poświadczający zdobycie umiejętności prowadzenia funkcjonalnej terapii dziecka z porażeniem mózgowym. Honorowy patronat nad kursem obieła prof Krystyna Książopolska-Orłowska krajowy konsultant w dziedzinie rehabilitacji. Kurs uzyskał akredytację Polskiego Towarzystwa Rehabilitacji, Polskiego Towarzystwa Ortopedycznego i Traumatologicznego oraz Polskiego Towarzystwa Fizjoterapii.

Równolegle do wykładów i warsztatów prowadzony będzie specjalny program skierowany do techników ortopedycznych z zastosowania ortez stawu skokowego w leczeniu dzieci z Dziecięcym Porażeniem Mózgowym. Program prowadzony będzie zarówno na poziomie podstawowmym jak i zorszerzeniem dla uczestników którzy brali udział w zeszłorocznym kursie.

Organizatorem kursu jest holenderska fundacja Wandafonds, założona w 2002 roku przez Polkę, Evę Koyman-Piskorz. Celem fundacji jest niesienie pomocy i upowszechnianie wiedzy w zakresie leczenia i rehabilitacji dzieci dotkniętych mózgowym porażeniem dziecięcym na terenie Polski. Fundacja wspiera także młodzież ze spastycznością, współpracuje też ze stowarzyszeniami rodzin chorych dzieci. Fundacja składa się wyłącznie z wolontariuszy.

Adres strony internetowej kursu: www.terapiampd.pl

Założeniem organizatorów i komitetu naukowego kursu jest przekazanie wiedzy teoretycznej i praktycznej obejmującej następujące zagadnienia:
Kurs podstawowy:
-Pojęciowy model ICF: możliwość zastosowania w odpowiednich przypadkach.
-Ustalanie modelu terapii i wzbogacanie go poprzez rozmowy z dziećmi i rodzicami
-Określanie poziomu rozwoju funkcjonalnego.
-Określenie poprzez obserwację zdolności funkcjonalnych i możliwości wykonawczych dziecka.
-Próba rozpoznania możliwych przyczyn ograniczeń oraz możliwości pacjenta.
-Wiedza na temat możliwości przeprowadzenia badań dotyczących przyczyn ograniczeń aktywności pacjenta.
-Ocena stanu zdrowia dzieci: badania lekarskie, podstawowe zasady obserwacji wzorca chodu, klasyfikacja GMFCS oraz MACS.
-Formułowanie wniosków na podstawie modelu terapii / analiza problemu i jego ocena / dobór terapii pod kątem formułowanych celów SMART.
-Formułowanie wniosków dotyczących celów leczenia, na podstawie wspólnej oceny stanu funkcjonalnego dziecka ustalanej podczas spotkań zespołu.
-Przekształcanie prośby o pomoc w plan terapii typu SMART.
-Przekształcenie celów leczenia w konkretny plan (dziecko – czynność – środowisko).
-Plan leczenia uwzględniający rodzaj terapii, jej zmienne aspekty, założenia i plan treningu/rehabilitacji, leczenie stacjonarne (?), trening funkcjonalności, pomoce dydaktyczne i adaptacyjne (mogą to być między innymi PT, OT, leczenie i protetyka, itd.).
-Podłoże i podstawy terapii funkcjonalnej - rozpoznanie i odtworzenie w leczeniu.

Kurs dla zaawansowanych:
• analizowanie potrzeb dziecka i rodziny, poziom funkcjonowania zgodnie ICF-CY, obserwacja działań, ograniczenia określające, badanie fizykalne, wyznaczanie celów leczenia na poziomie działań i formułowanie krótkoterminowych celów leczenia według metodologii SMART
• formułowanie prognozy motoryki na podstawie klasyfikacji GMFCS
• analiza ograniczenia w motoryce i ocena zaburzenia chodu
• formułowanie planu leczenia z użyciem toksyny botulinowej w oparciu o analizę zaburzeń chodu i badania fizykalnego z pomocą dwukierunkowej obserwacji wideo
• wykonywanie programu szkoleniowego dla treningu funkcjonalnego i funkcjonalny treningu siłowego w celu poprawy mobilności
• wykonanie odlewów ( serial casting) kończyny dolnej
• analiza ograniczenia w oburęcznej funkcji ręki i ograniczenia w umiejętności samo opieki
• znajomość wskazań do CIMT i BIMT by poprawić bimanualną funkcję ręki
• obserwacja i wykonanie badania fizykalnego w celu określenia ograniczeń bimanualnej funkcji ręki
• formułowanie planu leczenia toksyną botulinową i funkcjonalnego treningu siłowego w celu poprawy dwustronnej funkcji ręki
• formułowanie celów w zakresie poprawy chodu przy pomocy ortezy AFO
• wybór właściwego modelu ortezy AFO i sformułowanie pożądanych zmiany w chodzie
• być w stanie dostroić AFO-buty kombinację w celu optymalizacji efektu AFO na chód.
• właściwe komunikowanie o leczeniu pacjentów w multidyscyplinarnej grupie terapeutów, lekarzy i techników.

Copyright © 2011